Oppdater din kundeerklæring

Er det lenge siden du har besvart på våre lovpålagte spørsmål? Har du mottatt en SMS om å oppdatere kundeerklæringen? Du finner den rette kundeerklæringen nedenfor. Takk for at du hjelper oss i dette viktige arbeidet.

Kundeerklæringer

Kundeerklæring banken (privat)

Kundeerklæring for deg som bankkunde, verge eller foresatt

Kundeerklæring banken (bedrift)

Kundeerklæring for deg som svarer på vegne av bedriften

Kundeerklæring Eika Boligkreditt

Kundeerklæring for deg som har lån til oss via Eika Boligkreditt (velg "Gå til signering")

Kundeerklæring LBkredittkort

Kundeerklæring for deg som har LBkredittkort og smålån fra Eika Kredittbank

Hvorfor skal du svare på kundeerklæringen?

For å hindre hvitvasking, terrorfinansiering og ID-tyveri er vi forpliktet av myndighetene til å vite hvem du er og hvordan du bruker banken. Dette inkluderer hvor dine økonomiske midler kommer fra, og for eksempel overføringer til eller fra utlandet.

Hvitvaskingsloven pålegger banken å innhente opplysninger om deg som kunde slik at vi kan ivareta dine økonomiske interesser, samtidig som vi ivaretar vårt samfunnsansvar.

Alle spørsmål må besvares korrekt og i henhold til din bruk av bankens tjenester og produkter. Oppdater din besvarelse hvis bruken av banken endrer seg.

Ta kontakt med din personlige rådgiver dersom du har spørsmål.

Frist for gjennomføring er 7 dager fra mottatt SMS / e-post.

Ofte stilte spørsmål

Hvorfor må jeg svare på kundeerklæringen?

Banken er pålagt av myndighetene å følge opp alle sine kunder, og hvordan de bruker banken. Ved å svare på spørsmålene er det lettere for oss å arbeide effektivt for å hindre f.eks hvitvasking, terrorfinansiering og ID-tyveri. 

Hvitvaskingsloven pålegger banken å innhente opplysninger om deg som kunde slik at vi kan ivareta dine økonomiske interesser, samtidig som vi ivaretar vårt samfunnsansvar.

Hvor ofte må jeg svare?

Vi er pliktige til å oppdatere dine svar og opplysninger i kundeerklæringen ca hvert 3. år. Du kan få spørsmål oftere enn dette hvis kundeforholdet ditt endrer seg i løpet av perioden. 

Hvis du selv vet at du har endret bruksmønster i banken kan du oppdatere opplysningene uavhengig av varsel fra banken. 

Hvorfor må jeg fylle ut kundeerklæring forskjellige plasser?

Alle finansinstitusjoner som tilbyr tjenester innen kreditt, forsikring og andre økonomiske forhold er pliktige til at alle kunder oppdaterer sine opplysninger. Da det er sannsynlig at du bruker de ulike tjenestene litt ulikt er det nødvendig at du svarer på din situasjon til hver enkelt tilbyder. 

For tiden er det banken selv og tilbyderne øverst på siden som krever oppdaterte kundeerklæringer; 

  • Sparebanken DIN
  • Eika Boligkreditt
  • LBkredittkort
Hva skjer hvis jeg ikke fyller ut?

Hvis du utsetter å svare på spørsmålene for lenge vil du i ytterste konsekvens kunne få stengt ditt kundeforhold, enten i banken eller hos en av våre leverandører. 

Det er derfor viktig at du svarer så korrekt som mulig, og når du får påminnelse om å gjøre dette. 

Hvis banken stenger ditt kundeforhold vil du bli varslet via den kontaktinformasjonen du allerede har oppgitt til oss. Stemmer ikke kontaktinformasjonen din hos oss er det viktig at du oppdaterer også denne. 

Kan jeg fylle ut skjema på papir?

Ja, alle kundeerklæringer kan også fylles ut på papir. Ta kontakt med banken eller den leverandøren som skal ha din kundeerklæring, så setter vi i gang prosessen. Avhengig av tidligere oppgitt informasjon kan det også være nødvendig å legge ved kopi av legitimasjon sammen med besvarelsen.

Merk at det tar litt lenger tid når det er papir og postgang involvert, og noen tjenester kan være utilgjengelig i behandlingstiden.